Små børns udvikling af sociale kompetencer – og hvordan musikalsk legestue kan støtte børnene i det.

Allerede fra fødslen er børn sociale væsner, de søger øjenkontakt og bliver mere rolige, når de er tæt på et andet menneske. Tidligt begynder de at indgå i andre sociale konstellationer, som fx vuggestue/ dagpleje, og det fortsætter hele livet – med børnehave, skole, mere skole og så videre.

Jeg mener, at det er vigtigt, at børn, allerede fra de er små, får muligheden for at indgå i sammenhænge, hvor de gennem sjove aktiviteter kan lære nogle af de sociale spilleregler, der er gode at kende for at indgå så gnidningsfrit i relationer, at fokus kan være på at nyde disse relationer, i stedet for at lede til konflikter.

Jeg tænker, at musikalsk legestue er et rigtig godt sted at afprøve og lære sociale spilleregler. De sociale spilleregler, jeg tænker på er:

At vente på tur – der er faktisk mange øvelser i at vente på tur, fx har vi en trommeleg, hvor børnene skal skiftes til at finde en ting i den ene tromme, eller tromme på den anden tromme. Der er også poser med ting i, hvor børnene skal hente en til sig selv og en til sin forælder, men poserne er ikke så store, at alle kan komme til på én gang.

At kunne give og få – fx har vi en boldleg (Rød, gul og blå), hvor der er færre bolde end børn, børnene skal så gennem sangen holde bolden, og når sangen slutter, skal de trille den til et andet barn. Det kan være lidt hårdt i starten, at skulle aflevere sin bold, men det bliver hurtigt bedre, når de erfarer, at faktisk får de en bold igen på et tidspunkt. Og at de er en del af en sjov leg, der ikke kunne lade sig gøre, hvis alle bare havde en bold hver, de sad med.

At acceptere, at man ikke altid får det, man vil have – vi har sanglege, hvor ikke alle børn fx kan få en raslefrugt. Til gengæld bliver det jo dem, der får dem næste gang, eller næste gang, og som regel har jeg andre sange med til den legestue, hvor jeg prøver at holde øje med, hvem der ikke har prøvet noget endnu, der så kan nyde godt af det i næste sang.

At have fokus på ”det fælles tredje” – det fælles tredje er den aktivitet (det kan være sanglegene), to eller flere mennesker er sammen om at lave og som giver en følelse af tilhørsforhold og fællesskab, der udvikler børnenes empati og fornemmelse af hinanden, der er nødvendig for at kunne aflæse sociale relationer og indgå i dem.

Og børnene er for det meste superdygtige til det her allerede fra de er helt små, for de vil gerne.
Og jeg kan se, at hvis nogle børn har det svært med det, og når så forældrene bakker op om den sociale udvikling, så går det rigtig stærk med, at de får fornemmelsen af, er der er andre lige så vigtige mennesker i rummet, og at ting er sjovere, hvis vi er fælles.

Jeg mener bestemt ikke, at vi skal tvinge vores børn i den alder til at sidde stille i en rundkreds, eller at følge aktiviteterne, men jeg synes, at det er et rigtig godt tidspunkt at begynde at motivere børnene i små tidsrum ad gange til at følge med, give dem lidt snor, og så prøve igen.

Er de sociale kompetencer forældede?

Med alt det ovenstående, som jeg mener, er gode sociale kompetencer at tage videre med sig livet, så må jeg også indrømme, at jeg faktisk er i tvivl om, hvorvidt disse kompetencer stadig er de vigtige her i samfundet. Især med den normering der er i daginstitutioner, hvor børn opholder sig det meste af deres vågne tid.

Måske er det vigtigere i dag at lære børnene fra de er helt små, at have albuerne fremme, kun tænkte på sig selv, skrige højt, hvis man ikke får sin tur først.

Ellers er det slet ikke sikkert, at man bliver set?

Og det at blive set er en grundsten for overhovedet at være i stand til at aflure sociale koder og have lyst og overskud til at indgå i sociale relationer.

Jeg håber det ikke.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s